En “fed” historie om madpyramider

Posted: September 29, 2012 in Sundhed

Jeg, som så mange andre der voksede op som barn i 80’erne med madpyramiden, fik tit at vide at vi skal spise magert kød, spare på smøret, maks. 2 1/2 æg om ugen, altid spise morgenmad og huske at drikke minimum 1/2 liter fedtfattig mælk om dagen osv. Med andre ord:

Spis så lidt mættet animalsk fedt som muligt, masser af grønsager og få din primære energi fra fuldkornsbrød/pasta. Med andre ord: Kulhydrater

Ovenstående kostråd gælder såmænd stadig jf. Fødevarestyrelsens hjemmeside og Hjerteforeningen og Kræftens Bekæmpelse følger trofast efter.

Hvad er der så sket siden 80’erne i den vestlige verden? Er folk blevet sundere?

Nej!

Fedmen er eksploderet i den vestlige verden og “livstilsygdomme” som hjertekarsygdomme, kræft og diverse autoimmune sygdomme herunder diabetes 2 florerer i bedste velgående. Man har dog udviklet diverse medicin som kan hæmme kræft og sænke kolesterolniveauet osv. Med andre ord:

Medicinalindustrien og lægestanden lever godt på at folk tilsyneladende lever usundt.

Men hvorfor lever vi usundt? Følger folk ikke kostrådene? Myndigheder, industri og lægestanden vil formentlig sige overordnet nej (for at få det til at passe ind i deres kram?), men hvad nu hvis folk faktisk forsøger at leve sundt og faktisk efter bedste evne følger myndigheder og lægers råd og vejledning – og at det faktisk er derfor at de forbliver syge? Kunne det tænkes at Fødevarestyrelsen følger nogle forældede amerikanske teorier fra 60’erne om, at bl.a. mættet animalsk fedt herunder smør og rødt kød er usundt?

Ja!

Fødevarestyrelsen mener stadig det er for kolesterol (LDL – low-density-lipoprotein) som er synderen og at det er mættet fedt som forårsager det. Problemet er bare at det ikke er antallet af LDL partikler, men størrelsen på dem og om hvorvidt de er oxideret, som er den skadelige faktor. Her er det for megen kulhydrat som danner for små LDL partikler og de skrøbelige polyumættede omega3/6/9 fedtsyrer, som har tendens til at oxidere og altså ikke de stabile mættede og monoumættede fedtsyrer. Ancel Keys var biokemikeren som anses for at være faderen til “The lipid Hypothesis” – altså at mættet fedt skaber åreforkalkning. Denne tese formulerede han i 60’erne og det er den stadig idag – en tese – som er blevet afvist. Her er et lille hint:

Nyere forskning viser, at det ikke er mættet fedt (som rent faktisk er det kroppen primært består af i fedt- og muskelvæv), men insulinresistens og forgiftning af kroppen som skaber sygdomme.

  • For megen kulhydrater/stivelse generelt (Fødevarestyrelsen anbefaler ca. 55%, hvor Paul Jaminet (1) argumenterer for kun ca. 30%) danner for små LDL (<25 nm) og får dig til at skrumpe. Sukker, hvede og fruktose sirup spiker dit blodsukkerniveau, “snyder” dit mæthedshormon (leptin), gør dig sulten efter 2 timer og slider på din bugspytkirtel (og dermed insulinproduktion) og er på sigt den direkte vej til bl.a. fedme og diabetes 2
  • Giftstoffer i proteinet gluten som gliadin, glutenin og WGA (bl.a. hvede, rug og byg) skaber betændelse i og gennemhuller på lang sigt tyndtarmen, mobiliserer immunforsvaret imod dine organer som eksempelvis din skjoldbruskkirtel, forhindrer optag af bl.a. livsvigtige D-vitamin samt mineraler som magnesium og mistænkes for at være relateret til mange autoimmune sygdomme. (1)(2)
  • For megen omega 6 (flerumættet fedtsyrer) i vegetabilsk olie (som eksempelvis den solsikkeolie dine chips er stegt i) højner risikoen for neurotiske lidelser (skizofreni, aggression) og feder (1)
  • Oxidering af samme vegetabilske olier, som derved bliver til den giftige trans fedt, som vi har hørt så meget om (chips, lørdagskylling, McDonalds) er klart relateret til hjertekarsygdomme og kræft (1)(2)
  • Fruktose og fruktose sirup som sætter sig som fedt på din lever, som er rigt repræsenteret i sodavand, slik og diverse kager. (bordsukker indeholder halvt glucose/fruktose) (1)(2)
  • Yderligere har det vist sig at kombinationen af omega 6 med enten alkohol eller sukker skader din lever (eksempelvis chips sammen med øl eller sød frugt sammen med vin) (1)

Sådan siger nyere  forskning og så spørger du så måske – hvis ikke du må spise bl.a. fuldkornsbrød, hvor skal du så få energien, fibrene og næringsstofferne fra? Efter længere tids kritisk research og tilmed forsøg med min egen kost tabte jeg mig knap 8 kg på  1/2 år (fra ca. 90 – 82 kg) hvilket formentlig er min egentlige naturlige vægt og oplevede en generel forbedring i velvære, energi, hukommelse og mæthed. Heraf kan jeg derfor bringe følgende anbefalinger:

Spis naturlig  og giftfri mad med fokus på lavt indtag af kulhydrater og polyumættede fedtsyrer (specielt omega 6):

  • Græsfodret (og dermed økologisk) smør, okse- og lammekød og æg – mad som er rig på energi, protein, vitaminer, CLA, butygen og omega 3 fedtsyrer
  • Fisk (maks. 250 gr. om ugen) – omega 3 fedtsyrer (anbefalet ratio af henholdsvis omega 6 til 3: 2/1). NB: Omega 3 fiskeoliekapsler har vist sig direkte at være skadelige grundet lagring og oxidering.
  • Kokosolie, olivenolie eller MCT olie (medium chain triglycerides fra kokosolie) – ren energi og ketosisstimulerende
  • Grøntsager – specielt broccoli, kål, gulerødder, salat, avokado, tomat og oliven for specielt fibre, vitaminer og mineraler
  • Nødder – specielt mandler, cashew- og hasselnødder for energi, fibre, vitaminer og mineraler
  • Kartofler, søde kartofler og ris (fås også som nudler i øvrigt) – i mindre omfang (maks 100-150 gr. om dagen) for produktion til slimhinder og tårevæde
  • Sunde drikkevarer: Vand, danskvand (gerne med citron mfl.), øko kaffe (fortrinsvis single estate fra Mellem Amerika +1000m over havets overflade), te, cider med lavt sukkerindhold (hellere det end kunstige sødemidler), uhomogeniseret sødmælk
  • 1-2 frugter mellem måltider om dagen, men er egentligt ikke særligt nødvendigt.
  • Sukrin som erstatning for sukker (naturligt sødemiddel som stort set smager som sukker) til kaffen :-)

Billede

Men hold da op, er det ikke dyrt at skulle købe græsfodret kød fra Irma og bare generelt økologisk mad? Jo, men til gengæld vil du automatisk begynde at spise mindre, da du genetablerer din mæthedsfornemmelse og primært får din energi fra sunde fedtsyrer i stedet for kulhydrater. 1 gr. fedt giver 9 kalorier mod 1 gr. kulhydrat som giver under halvdelen (4 kalorier). Heraf vil du næsten halvere dit madforbrug i forhold til din krops energiforbrug og dette burde kunne ses på bundlinien.

Dette er basis for en sund, energirig og nærende kost som gør dig mæt i op til 5-6 timer pr. måltid og genetablerer din krops naturlige form, fedtforbrænding, vægt og styrke (og som for at det ikke skal være løgn hæver din hjernekapacitet). Få det meste af din energi fra sunde fedtsyrer (50-70%) i stedet for kulhydrater som brød, pasta og sukker. Det stik modsatte af den gamle madpyramide og Fødevarestyrelsens anbefalinger som baserer sig på forældede teser og negligering af nyeste forskning i bl.a. glutenproteinet og fedtsyrer.

Og så må man vel godt træde lidt ved siden af en gang imellem og drikke et par øl og spise mørk chokolade (>70%), pistacie nødder og salte mandler (vodka er den reneste alkohol i øvrigt) Fred være med det ;-)

Dette er bare toppen af isbjerget og der er selvfølgelig meget mere til historien. Læs evt. mere hos disse fremsynede bloggere/forfattere:

1. www.theperfecthealthdiet.com (har skrevet en fantastisk velskrevet og videnskabeligt veldokumenteret bog om ovenstående)

2. www.chriskresser.com (blogger om sundhed baseret på nyeste forskning)

3. www.madforlivet.com (gode opskrifter på glutenfri sundt brød bl.a.)

4. www.bulletproofexec.com (har en fantastisk opskrift på morgenkaffe som gør at du ikke behøver spise morgenmad)

Og hvis det ikke er nok er der noget hardcore forskning om ovenstående her:

Comments

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s